Pages

Tuesday, December 4, 2012

Dag 2, 3 och 4

Ok nu får vi köra på här så vi kommer ikapp!

Dag 2: Berätta om staden du bor i

Jag har lite av ett love-hate förhållande till lilla Trelleborg där vi för tillfället bor. Det är en liten stad, men som ändå har det mesta du behöver. Jag älskar att Trelleborg faktiskt är väldigt mysigt, att man inte blir nertrampad av en massa människor när man är ute och går, att man kan cykla genom stan utan att riskera livet och naturligtvis alla fina vänner som vi har här i stan. Samtidigt önskar jag att det fanns lite mer butiker, att affärerna ska ha öppet lite längre, att det ska finnas thai mat som man kan få levererat hem, och att inte hela Trelleborg stänger ner på söndagar. Vi kommer troligtvis inte att stanna här för alltid, men för tillfället så trivs vi bra i Trellehulla.

 
 
Dag 3 Min bästa vän
 
Man möter många människor i sitt liv. Dom flesta kommer och går, men det finns ett fåtal som är med en hela livet. En av dom människorna i mitt liv är min bästis M. I år har vi känt varandra i 24 år! Hon är fantastisk på många sätt, hon är nästan alltid positiv och glad, hon är en fantastisk mamma med ett tålamod som jag är djupt imponerad av, hon är en pysselfantast som jag och skapar fantastiska små ting. Det roligaste med henne när hon pysslar är att hon aldrig har en plan, hon hittar några tygbitar och börjar sy, och när man frågar vad det ska bli så svarar hon att hon inte vet. Efter en stund säger hon kanske att det ska bli en grytlapp, men i slutändan står hon med en matta eller en väggbonad. Det blir aldrig vad det var tänkt från början! Haha, börjar skratta lite när jag tänker på det. Hon är den personen som jag får mina hysteriska skrattfnatt med! vi viker oss dubbla i gapskratt medans folk står och tittar lite förvånat och undrar vad det var som var så roligt, oftast så är det bara vi som tycker det är kul. Iallfall. Min bästa vän är den som balanserar ut mig på bästa sätt, vi är väldigt olika, men det funkar så bra, man får ett annat perspektiv på saker och ting. Dessutom har hon stått ut med mig i alla dessa år! Kort och gott, hon är fantastiskt!
 
 
 
Dag 4: Berätta om en person du beundrar
 
Här tänkte jag berätta om min lilla mamma. Min fina mor som har fostrat fyra vildar till anständiga människor. Hela familjen flyttade till ett främmande land, och mamma kastade sig ut i det okända med huvudet före. Hon träffade rektorer på nya skolor, ordnade med papper, hittade matbutiker, lärde sig att laga mat med nya råvaror, satt med vid läxläsning, stöttade och pushade oss hela vägen tills vi alla kände oss hemma i det nya landet. Hon lärde sig varenda gata i vår nya hemstad, körde oss fram och tillbaka till fotbollsträningar och rehearsals. Hon övningskörde med oss allihop trots att vi var övertygade om att hon fick minst en infarkt vid varje övningskörningstillfälle. Hon tog oss alltid till McDonalds efter att man varit hos farbror doktorn (även när man var över 18år;) Hon byggde upp ett helt nytt liv från scratch. Min mamma har skrivit två böcker, stickat säkert 200 mössor, korsstygnat flera tavlor, album och filtar, virkat babyfiltar, sytt väskor och fraktat otaliga saker från usa till europa åt sina telingar. Tre av hennes fyra barn har flyttat hemifrån, men mamma har inte mer ledig tid för det. Hon började minsann jobba igen, på en skola. Dessutom så går hon på sykurser och säljer egentillverkade ting i en liten butik. Min mamma är helt enkelt underbart fantastisk! Om jag har tur så blir jag som henne när jag blir stor!
 



4 comments:

Madeleine i USA said...

Läste dag 1 igår och det är jättekul att få lära känna dig ännu bättre :)

My said...

Haha, klockrent!

Och du, ska du bli som din mamma mär du blir stor? Jag kan informera om att du redan är stor och att du har lyckats med din quest att bli som berre. Vi har båda blivit våra morsor, hurra flr oss!!

Anonymous said...

Hyllningstal till Mamma med stort "M". Men det förtjänar hon det vet jag. Kram. Mormor.

The Hanssons said...

Nejmen lilla gumman...nu bölar jag. Så fint skrivet. Inte anade jag att du kommer ihåg...övningskörningarna och läxläsningarna.....Det värmer i hjärteroten. Men jag har bara gjort vad en mamma måste göra......att finnas där för det käraste hon har. ...alltid. Puss lilla hjärtat.